Cijfers zijn een objectief beginpunt.
Het is niet ongebruikelijk voor managers om beslissingen te nemen die gebaseerd zijn op hun intuïtie – een manier die meestal wel kan werken, vooral bij oude rotten in het vak, maar soms komen deze beslissingen die ‘werken’ toch niet overeen met wat het beste is voor het bedrijf. Zo nu en dan is het nodig om pas op de plaats te maken, om naar het grote geheel te kijken en om alle processen die al klaar staan om uitgevoerd te worden nog eens na te gaan, gewoon omdat ze tot nu toe steeds maar op dezelfde manier werden uitgevoerd.
De huidige financiële werkelijkheid van alle bedrijven en zaken wordt bepaald door veel veranderlijke invloeden – sommige kwantitatief en sommige kwalitatief. Beide dienen te worden onderzocht en moeten worden meegenomen wanneer moet worden besloten wat de beste benadering is die de top kan kiezen. Is het op dit moment verstandig om een stuk geldstroom op te offeren door meer verkoop te creëren middels het verlengen van de periode van het binnenhalen van ontvangsten? Het antwoord hangt af van de rentetarieven, investeringsplannen van het bedrijf, en van nog veel meer veranderlijke zaken die al dan niet terug te vinden zijn in de financiële verslaggeving van het bedrijf. Het uitstippelen van een procedure is lang niet altijd zo gemakkelijk als het lijkt.
De cijfers vertellen alleen de waarheid als u de juiste vragen stelt.
Hoeveel denkt u dat uw team van managers eigenlijk weet over de basis van het financiële beleid? Het antwoord zou u wel eens kunnen verbazen, en zelfs als er technisch wel voldoende kennis in huis is kan het zijn dat de toepassing en de interpretatie ervan verre van optimaal is. Als alles eenmaal loopt staan wij niet altijd stil bij de vraag of er dingen zijn die beter kunnen. Soms ligt de juiste uitvoering van sommige aspecten verborgen onder een laag dingen die gewoon niet werken, die zelfs uw netto eindresultaat en winst onder druk zetten. Het is van groot belang om er zeker van te zijn dat managers (leidinggevenden) goed op de hoogte zijn van de financiën, zowel in theorie als in de praktische toepassing van die technische kennis.
Cijfers zijn een middel en niet een doel op zich. Wat wil ROI eigenlijk zeggen? Ja, het is een meting van de opbrengst die u uit uw investering haalt. Maar is dat alles? Zeker niet! Dat ene cijfer kan u meer zeggen dan u denkt. Om daar achter te komen is het nodig om de juiste vragen te stellen, om de tijd te nemen om te kijken of de cijfers kloppen, ongeacht hoe accuraat de berekeningen zijn. Er moeten ervaringsfilters uit de echte wereld worden gebruikt bij het kijken naar de getallen.
Hoe de werkelijkheid eruit komt te zien wisselt per persoon. Om hier goed mee om te gaan moet elk bedrijf een unieke maatstaf hebben klaarliggen, en een gezamenlijke aanpak hebben om de verbanden te onderzoeken. Iedereen met de bevoegdheid voor besluitvorming binnen het bedrijf dient het grote geheel te kunnen overzien. De concurrentie, de algehele economische situatie, wat het bedrijf en de cliënt nodig hebben – alles moet in één enkele analyse worden meegenomen, in een voortdurend proces waardoor de bedrijfsleiding niet kwijtraakt wat nodig is om succes te hebben.
Mensen moeten weten waarom ze doen wat zij doen.
Uw bedrijf wil talent aantrekken, en talent heeft alleen maar de juiste gereedschappen en informatie nodig om tot ontwikkeling te komen. Als leidinggevenden niet alleen weten wat er gedaan moet worden maar ook weten waaróm zoiets gedaan moet worden dan ontstaan er vanzelf betere, praktische oplossingen. Als de leiding bekend is met de onderliggende realiteit bij een bepaalde richting die het bedrijf is ingeslagen dan is men ook beter in staat om, zonodig, te improviseren wanneer dingen, zoals zo vaak gebeurt, anders lopen dan verwacht. Gezonde organisaties hebben een vrije manier van denken nodig, die op één lijn staat met de belangen van het bedrijf.
De juiste dienstverleners kunnen u veel geld besparen
Kapitaal heeft behoefte aan banken, en in de huidige wereld van onderling verbonden zakendeals lijden bedrijven onder (onnodige) onkosten op hun transacties. Verbetering van het beheer van uw geld of het netwerk van banken dat uw bedrijf gebruikt om betalingen te doen en te ontvangen kan een belangrijke invloed hebben op het uiteindelijke resultaat van uw bedrijf. Bij Kramer gaan wij na hoe uw huidige bancaire dienstverleners presteren, en of er een vergelijkbaar alternatief is als commercieel aanbod. Zo nodig zoeken we naar nieuwe providers die beter aansluiten bij hetgeen uw bedrijf operatief en financieel nodig heeft.
Waarom heeft mijn bedrijf Financial Intelligence advies nodig als ik al een CFO heb?
Uw CFO kan al druk genoeg zijn met de dagelijkse dingen binnen het bedrijf, of deze kan niet de noodzakelijke tijd hebben om aandacht te schenken aan alle managers binnen het bedrijf zodat ze hun werk zo goed mogelijk doen, waardoor het bedrijf meer kan doen zonder meer middelen.
Waarom is het belangrijk dat mijn Supply Manager de innerlijke mechanica van de financiën van de onderneming kent?
Het kan zijn dat de boekhouding geen goede weergave kan verstrekken van de werkelijke gang van zaken bij de afdeling Verkoop. Afhankelijk van hoe het voorraadbeheer binnen uw bedrijf is geregeld kan het zijn dat uw winst onnodig gedrukt wordt.
Waarom is het belangrijk voor de Product Development Manager van het bedrijf om inzicht te krijgen in de financiën van het bedrijf?
Gemakkelijk: heeft u een product dat als melkkoe nog steeds wordt verkocht, alleen maar om de kas te spekken op korte termijn, waarmee dan weer andere op lange termijn op gang kunnen worden gebracht? Als de rente laag staat, of indien u anderszins aan kapitaal kunt komen, dan levert u winst in.
Zal Financial Intelligence mijn bedrijf helpen om de prestaties te verbeteren?
Zeker, maar wellicht is het nog belangrijker dat Financiële Inlichtingen ervoor kan zorgen dat uw zaak over vijf jaar nog bestaat! We zijn geneigd om te denken dat bedrijven het eeuwige leven hebben, maar in werkelijkheid klopt dit van geen kant. Bedrijven lopen het risico dat ze zomaar verdwijnen en meestal gebeurt dat ook nog eens door fouten die gemakkelijk te voorkomen zijn. Een bedrijf dat financieel gezond is kan de meest negatieve economische problemen aan, maar geen enkel bedrijf overleeft een situatie van financiële narigheid.